fbpx

Blogs

Ik heb al zoveel geprobeerd en ondernomen

De blog van Lief voor je Leif is een plek waar je uren kunt lezen over zelfliefde en heling. Waar je geïnspireerd en aangemoedigd wordt, herkenning kunt lezen, tips en tools kunt opdoen, en waar ik je enthousiast hoop te maken voor zelfontwikkeling! Veel leesplezier!

hi!welkom!

Categorieën

Dit soort berichtjes krijg ik heel regelmatig in mijn inbox. Mensen die met verschillende coaches of therapeuten hebben gewerkt, cursussen hebben gevolgd, boeken hebben gelezen, van alles hebben aangegrepen, maar ergens niet verder lijken te komen of niet de gewenste resultaten bereiken. Ben jij op dit punt in je proces dan voel ik met je mee! In deze blog deel ik wat van mijn (soms misschien confronterende) gedachten over dit topic die je hopelijk kunnen helpen.

  • Alles draagt bij. Geen enkele stap die je in het verleden hebt gezet is voor niks geweest, echt niet. Je hebt misschien het gevoel dat het allemaal niks heeft opgeleverd of je niet verder heeft gebracht, maar vaak is het zo dat ‘het’ wel degelijk iets in werking heeft gezet of voor beweging heeft gezorgd. Alleen misschien niet op het niveau wat je hoopte, en niet met de resultaten die je voor ogen had.
  • Elk groei en ontwikkelproces is een zoektocht. Er bestaat geen gebaand pad. Er is geen routebeschrijving. Je zult zelf de weg moeten uitvinden. Dat moeten we allemaal. En dat worstelen in je proces, daarin ben je absoluut niet alleen. We hebben allemaal periodes (gehad) waarin de weg niet helder was. Dat we van alles probeerden maar niks leek te werken. We hebben allemaal investeringen gedaan die te weinig brachten. Het is helaas de realiteit. Het enige wat ik je hierin kan meegeven: blijf in beweging.
  • Wees je bewust van je verwachtingen (en stel ze waar nodig bij). Hoe vaker je iets probeert wat tegenvalt of niet werkt hoe groter je verwachtingen van de volgende coach, therapeut of cursus. En dan kan die coach of cursus alleen maar heel erg tegenvallen. Het is niet reëel om je lot in handen te leggen van een persoon of te verwachten dat een specifiek programma je hele leven gaat veranderen of al je problemen op gaat lossen. Uiteindelijk zorgen alle stappen die je zet en investeringen die je doet samen voor groei, verandering, verlichting.

  • Je innerlijke reis heeft zijn eigen tijd en tempo. Jij kunt heel graag aan je trauma’s en diepgewortelde patronen willen werken, maar wanneer je simpelweg nog niet klaar bent voor dat diepere innerlijke werk (dat is een proces waar je naartoe groeit) zul je die veranderingen niet terugzien (en voelen) in je leven en jezelf. Helen is een complex proces en omvat heel veel lagen die je beetje bij beetje gaat afpellen om uiteindelijk bij de kern te komen. Het werk wat je doet voor je bij de kern bent aanbeland is precies daarom óók nuttig.

  • Probeer je verantwoordelijkheid te nemen voor jouw deel. Het is heel menselijk om de verantwoordelijkheid voor je groeiproces of problemen en worstelingen soms bij een ander neer te leggen. Deze cursus was niks voor mij of werkte niet. Deze therapeut kon me niet doorgronden. Deze therapie heeft me niet geholpen. En natuurlijk zijn er dit soort omstandigheden. Natuurlijk zijn er coaches die je niet kunnen bieden wat jij nodig hebt. Natuurlijk zijn er cursussen die qua inhoud enorm tegenvallen. En dat is heel vervelend en frustrerend. Maar hier heb je geen controle over. De vraag is dus: (waar) kun jij je verantwoordelijkheid nemen in deze situatie? Je inzet, je werk, de stappen die je zet, de keuzes die je maakt? Probeer eerlijk naar jezelf te zijn en na te gaan of en op welke manier jij jezelf eventueel saboteert of in de weg staat in je proces of waar jij zelf nog stappen in mag en kunt zetten. Bijvoorbeeld: een cursus kopen is niet genoeg. Een gids simpelweg alleen lezen ook niet. Kun je over jezelf zeggen dat je er echt voor bent gegaan met de cursus, dat je jezelf volledig hebt ingezet, de oefeningen hebt gedaan, bent gaan toepassen in de praktijk? Dat je de informatie uit de gids hebt aangegrepen, erover bent gaan journalen, dat je ermee bent gaan oefenen? Heb je de therapeut een kans gegeven? Ben je naast de therapie in je dagelijkse leven ook stapjes gaan zetten?

  • En soms zit de situatie je zo hoog, ben je zo wanhopig of uitgeput van alles wat je hebt gedaan en ondernomen dat je niet anders kunt dan een break nemen. Neem die break! Het is goed om even afstand te nemen en uit te zoomen. Kom op adem, rust uit, neem tijd om te reflecteren, zet dingen op een rijtje. En ga er daarna weer voor. Ook jij zult je pad uiteindelijk vinden en die verlichting en veranderingen gaan ervaren!



    Foto: Unsplash

Dit soort berichtjes krijg ik heel regelmatig in mijn inbox. Mensen die met verschillende coaches of therapeuten hebben gewerkt, cursussen hebben gevolgd, boeken hebben gelezen, van alles hebben aangegrepen, maar ergens niet verder lijken te komen of niet de gewenste resultaten bereiken. Ben jij op dit punt in je proces dan voel ik met je mee! In deze blog deel ik wat van mijn (soms misschien confronterende) gedachten over dit topic die je hopelijk kunnen helpen.

  • Alles draagt bij. Geen enkele stap die je in het verleden hebt gezet is voor niks geweest, echt niet. Je hebt misschien het gevoel dat het allemaal niks heeft opgeleverd of je niet verder heeft gebracht, maar vaak is het zo dat ‘het’ wel degelijk iets in werking heeft gezet of voor beweging heeft gezorgd. Alleen misschien niet op het niveau wat je hoopte, en niet met de resultaten die je voor ogen had.
  • Elk groei en ontwikkelproces is een zoektocht. Er bestaat geen gebaand pad. Er is geen routebeschrijving. Je zult zelf de weg moeten uitvinden. Dat moeten we allemaal. En dat worstelen in je proces, daarin ben je absoluut niet alleen. We hebben allemaal periodes (gehad) waarin de weg niet helder was. Dat we van alles probeerden maar niks leek te werken. We hebben allemaal investeringen gedaan die te weinig brachten. Het is helaas de realiteit. Het enige wat ik je hierin kan meegeven: blijf in beweging.
  • Wees je bewust van je verwachtingen (en stel ze waar nodig bij). Hoe vaker je iets probeert wat tegenvalt of niet werkt hoe groter je verwachtingen van de volgende coach, therapeut of cursus. En dan kan die coach of cursus alleen maar heel erg tegenvallen. Het is niet reëel om je lot in handen te leggen van een persoon of te verwachten dat een specifiek programma je hele leven gaat veranderen of al je problemen op gaat lossen. Uiteindelijk zorgen alle stappen die je zet en investeringen die je doet samen voor groei, verandering, verlichting.

  • Je innerlijke reis heeft zijn eigen tijd en tempo. Jij kunt heel graag aan je trauma’s en diepgewortelde patronen willen werken, maar wanneer je simpelweg nog niet klaar bent voor dat diepere innerlijke werk (dat is een proces waar je naartoe groeit) zul je die veranderingen niet terugzien (en voelen) in je leven en jezelf. Helen is een complex proces en omvat heel veel lagen die je beetje bij beetje gaat afpellen om uiteindelijk bij de kern te komen. Het werk wat je doet voor je bij de kern bent aanbeland is precies daarom óók nuttig.

  • Probeer je verantwoordelijkheid te nemen voor jouw deel. Het is heel menselijk om de verantwoordelijkheid voor je groeiproces of problemen en worstelingen soms bij een ander neer te leggen. Deze cursus was niks voor mij of werkte niet. Deze therapeut kon me niet doorgronden. Deze therapie heeft me niet geholpen. En natuurlijk zijn er dit soort omstandigheden. Natuurlijk zijn er coaches die je niet kunnen bieden wat jij nodig hebt. Natuurlijk zijn er cursussen die qua inhoud enorm tegenvallen. En dat is heel vervelend en frustrerend. Maar hier heb je geen controle over. De vraag is dus: (waar) kun jij je verantwoordelijkheid nemen in deze situatie? Je inzet, je werk, de stappen die je zet, de keuzes die je maakt? Probeer eerlijk naar jezelf te zijn en na te gaan of en op welke manier jij jezelf eventueel saboteert of in de weg staat in je proces of waar jij zelf nog stappen in mag en kunt zetten. Bijvoorbeeld: een cursus kopen is niet genoeg. Een gids simpelweg alleen lezen ook niet. Kun je over jezelf zeggen dat je er echt voor bent gegaan met de cursus, dat je jezelf volledig hebt ingezet, de oefeningen hebt gedaan, bent gaan toepassen in de praktijk? Dat je de informatie uit de gids hebt aangegrepen, erover bent gaan journalen, dat je ermee bent gaan oefenen? Heb je de therapeut een kans gegeven? Ben je naast de therapie in je dagelijkse leven ook stapjes gaan zetten?

  • En soms zit de situatie je zo hoog, ben je zo wanhopig of uitgeput van alles wat je hebt gedaan en ondernomen dat je niet anders kunt dan een break nemen. Neem die break! Het is goed om even afstand te nemen en uit te zoomen. Kom op adem, rust uit, neem tijd om te reflecteren, zet dingen op een rijtje. En ga er daarna weer voor. Ook jij zult je pad uiteindelijk vinden en die verlichting en veranderingen gaan ervaren!



    Foto: Unsplash

+ show Comments

- Hide Comments

add a comment

De blog van Lief voor je Leif is een plek waar je uren kunt lezen over zelfliefde en heling. Waar je geïnspireerd en aangemoedigd wordt, herkenning kunt lezen, tips en tools kunt opdoen, en waar ik je enthousiast hoop te maken voor zelfontwikkeling! Veel leesplezier!

hi!welkom!

Categorieën

Ochtendmens, sportgek, lacht graag, houdt van mensen, zichzelf uitdagen, koffie en echte gesprekken.

Wil.
Coach. Schrijfster. Levensgenieter.

10 jaar geleden schreef ik mijn eerste blog voor Lief voor je Leif. Toen nog als hobby, ik wilde graag iets van mezelf delen met de wereld. Inmiddels staan er +400 blogs online en draait deze plek allang niet meer om mij maar veelal om jou. Het is een platform geworden waar je uren kunt lezen over groei, zelfliefde en heling. Waar je inspiratie maar ook tips en tools kunt opdoen, je je gezien en gehoord voelt en aangemoedigd wordt in je innerlijke proces. Nog steeds kan ik intens blij worden van het schrijven van een blog vanuit pure inspiratie. Dit zal ik dan ook zeker blijven doen!

OVER WIL