• Fit met Iris

    Mensen die een bepaalde filosofie over voeding, balans en sporten hebben vind ik altijd interessant om te volgen. Iemand die heel erg kan genieten van een heerlijk maar ongezond taartje en daarna net zo goed met alle liefde weer een groene smoothie klaarmaakt. Iris past wat mij betreft helemaal in dit plaatje en draagt haar gezonde boodschap ook graag uit om zoveel mogelijk mensen aan het denken te zetten. Van beroep is ze diëtiste, lifestyle/vitaliteits coach en personal trainer.

    Blijven leren
    Mijn passies zijn voeding, sport en gezondheid. Eigenlijk altijd al geweest, maar toen ik op mijn 17de de diagnose PCOS (hormonale disbalans) kreeg besloot ik nog bewuster te gaan leven. Ik had last van acne, haaruitval, gewichtschommelingen, vermoeidheid, overbeharing en stemmingswisselingen. Ik stortte me volledig op mijn studie Voeding en Diëtetiek en dook de boeken in. Ik eet nu veel meer groente, minder snelle suikers en meer complexe vezelrijke koolhydraten, ben mijn lever gaan versterken en effectief gaan trainen. De combinatie van voldoende effectieve hormoon-proof beweging en optimaal eten heeft echt onwijs geholpen. Ik zit weer lekker in mijn vel en kan alles weer aan. Ik barst van de energie, heb geen stemmingswisselingen meer en ervaar minder stress. Wat hormoonfactor-proof voeding, de juiste (kracht)sport, een positieve instelling en stressreductie wel niet voor kunnen doen!

    Nooit uitgeleerd
    Ik heb Voeding en Diëtetiek gestudeerd, maaar ik ben nooit uitgeleerd natuurlijk! Ik blijf mezelf daarom ontwikkelen; volg scholingen en lees veel (wetenschappelijke) artikelen over alles wat met gezondheid te maken heeft. Op mijn opleiding heb ik geleerd om extra kritisch naar voeding te kijken. Ik probeer bij alles wat ik lees en ervaar de wetenschappelijke en ervaring ‘Evidence Based’ elementen te combineren…Ik zie ook ervaring als een bevinding, de wetenschap is namelijk niet de enige waarheid! Elk mens is immers anders en heeft dus ook een ander (individueel aangepast/op maat gemaakt) advies nodig.

    Balans
    Guilty Pleasures zijn lekkernijen die je ook meteen een ‘schuldgevoel’ bezorgen. Echter heb ik nooit schuldgevoelens als ik zogenaamd iets ‘verkeerds’ heb gegeten. Dat is zonde toch?! Ik geniet namelijk onwijs bewust en met volle vreugde van élke hap! En… ik denk niet in goed/slecht of gezond/ongezond, maar ik maak onderscheid tussen optimale voeding en minder optimale voeding. Je lichaam labelt producten namelijk niet als ‘gezond’, maar kijkt of deze producten nuttig zijn voor jouw lichaam. Mijn tip: creëer een voedingspatroon dat is afgestemd op jou als persoon én wat past bij jouw gewenste doelstellingen. Het gaat er uiteindelijk om wat werkt voor jou!

    Mijn manier van eten
    In de winter voornamelijk warme ontbijtjes zoals een lekkere volle pompoensoep met wat zaden/noten en een handje kiemen of een warme kom havermout/boekweitpap verrijkt met plantaardig proteïne en wat geraspte bietjes of wortels. Ik probeer namelijk bij elke maaltijd wat groente te eten. Tip van de dag voor jullie ha-ha! Daarbij soms nog wat geraspte appel, rozijntjes, moerbeien en gehakte rauwe nootjes. Om gelijk een flinke boost aan essentiële vetten binnen te krijgen voeg ik er vaak een scheutje hennepzaadolie/tarwekiemolie aan toe. En… daarnaast heeft elke maaltijd wát vet nodig voor een optimale voedingstof opname.
    In de zomer eet ik vaak groene smoothies (eten ja, want je moet al-tijd goed blijven kauwen) met wat havervlokken en pitten/zaden er doorheen. Of ik maak rijstwafel ‘taartjes’ met amandelpasta, schijfjes appel, bleekselderij etc. Maar…soms ontbijt ik ook niet! Ik luister naar mijn lichaam en eet pas wanneer ik trek heb. Ik merk dat Intermittent Fasting (IF) namelijk óók goed tegen mijn PCOS- klachten werkt en ik er vitaal en energiek van wordt (je lichaam is namelijk op deze manier niet continue bezig met verteren).

    Sporten
    Sporten is voor mij ‘inspannende ontspanning’. Het geeft me een extra boost, focus én meer energie. Voor mij is sport méér dan alleen dat zogenaamde droomlichaam creëren. Ik vind het één van de beste manieren om jezelf te ontwikkelen. Het helpt je om (meer) stappen buiten je comfort te zetten. Richting die zone ‘where the magic happens’.
    Sport maakt mij mentaal, fysiek én sociaal sterker; oftewel die beste versie van mijzelf! Je wordt namelijk niet alleen sterker in de sportschool, maar óók daar buiten. Het is namelijk zo veel meer dan simpelweg je eigen voeding bereiden, wat zonnegroetjes en een gewicht optillen. Het is een levensstijl. Het levert zelfvertrouwen, geluksmomentjes, kennis, energie én kracht!

    Voor meer inspiratie a la Iris, kun je mij ook vinden op mijn Instagram account!

    Liefs,
    Iris

    Willemijn

    Sinds 6 jaar op een reis naar zichzelf. Schrijven is haar levenswerk, mensen coachen en in beweging zetten het liefste wat ze doet. Ze droomt ervan om in de toekomst een tijdje in het buitenland te wonen en houdt van stille zondagochtenden, in de natuur zijn, mensen, persoonlijke ontwikkeling, zichzelf in het diepe gooien, Zeeland, boeken verslinden, angsten aangaan, haar dagelijkse rituelen waardoor ze het beste uit zichzelf kan halen, de lente en de herfst, kwetsbaarheid, echte gesprekken, koffiedates en van betekenis kunnen zijn in de wereld.

  • lekker lezen

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *