Charlotte van ‘t Wout is eigenaar van SPOT, drie vergaderlocaties in Amsterdam. Daarnaast is ze coach en vlogt ze op haar instagram @celinecharlotte over het leven als ondernemer. In AD schrijft ze columns met tips voor je carrière.
Bovenstaande introductie schreef ze zelf, en dat is voor mij al héél erg typisch Charlotte. Vraag je haar een blog te schrijven, dan levert ze er meteen een foto bij, én een introductie. Ik ken haar alleen van de ‘social wereld’, maar steek zakelijk gezien zo ontzettend veel van haar op in wat ze deelt en hoe ze het deelt, dat ik haar dit keer vroeg haar ondernemerslessen op papier te zetten.
1. 80 procent is goed genoeg
Bij veel ondernemers zit perfectionisme in de weg: ze willen hun dienst of product pas de lucht in doen als het écht helemaal 100 procent ‘goed’ is. Maar ik geloof dat 100% ‘goed’ niet bestaat: het is geen objectief begrip. Wat voor jou namelijk als 100 procent voelt, is voor iemand anders maar 70% goed. Of al voor 200% fantastisch. Met dat in het achterhoofd lanceer ik veel van mijn projecten en neem ik beslissingen als het voor mij 80% ‘goed’ voelt. Dat is net genoeg om tevreden te zijn wat je de wereld instuurt, en tegelijkertijd ben je niet te lang aan het treuzelen en wachten.
2. Neem alleen advies aan van mensen tegen wie je opkijkt
Ik probeer bij nieuwe ideeën of uitbreidingen van mijn bedrijf alleen naar mezelf te luisteren, en zo weinig mogelijk advies van vrienden in te winnen. Mijn eigen intuitie is leidend: dat is de enige manier waarop ik een bedrijf wil bouwen. Natuurlijk sta ik wel open voor advies van mensen die ik bewonder, of die ervaring hebben in iets wat ik nog moet leren. Maar aan vrienden gaan vragen welke beslissing je als ondernemer moet nemen terwijl ze zelf in loondienst zijn, heeft weinig zin. Ze houden van je en komen daarom waarschijnlijk met advies wat behoudend en ‘veilig’ is: ze willen niet dat je faalt. Maar soms moet je juist enge stappen durven nemen.
3. Waak over je tijd alsof je de beste PA voor jezelf bent
Zodra je gaat ondernemen zijn er veel mensen die kopjes koffie met je willen drinken om ‘te kijken of je iets voor elkaar kunt betekenen’. Ik krijg zulke verzoeken een paar keer per week, en mijn antwoord is altijd: ‘even bellen? Dan hoor ik graag wat ik voor je kan betekenen.’ Dat scheelt namelijk 2 uur koffie doen, én is veel concreter. Ik ben heel bewust bezig met mijn tijd en een gezonde balans tussen netwerken en declarabele uren maken. Ik ben gek op netwerken hoor, en dat is ook belangrijk, maar wees je wel bewust wanneer het zin heeft en wanneer niet.
Charlotte schreef vorig jaar over haar digital nomad avonturen op Lief voor je Leif. Zin in een dosis inspiratie via audio? Charlotte was ook te gast in de 100% inspiratie podcast. Echt een aanrader om te luisteren!
Charlotte van ‘t Wout is eigenaar van SPOT, drie vergaderlocaties in Amsterdam. Daarnaast is ze coach en vlogt ze op haar instagram @celinecharlotte over het leven als ondernemer. In AD schrijft ze columns met tips voor je carrière.
Bovenstaande introductie schreef ze zelf, en dat is voor mij al héél erg typisch Charlotte. Vraag je haar een blog te schrijven, dan levert ze er meteen een foto bij, én een introductie. Ik ken haar alleen van de ‘social wereld’, maar steek zakelijk gezien zo ontzettend veel van haar op in wat ze deelt en hoe ze het deelt, dat ik haar dit keer vroeg haar ondernemerslessen op papier te zetten.
1. 80 procent is goed genoeg
Bij veel ondernemers zit perfectionisme in de weg: ze willen hun dienst of product pas de lucht in doen als het écht helemaal 100 procent ‘goed’ is. Maar ik geloof dat 100% ‘goed’ niet bestaat: het is geen objectief begrip. Wat voor jou namelijk als 100 procent voelt, is voor iemand anders maar 70% goed. Of al voor 200% fantastisch. Met dat in het achterhoofd lanceer ik veel van mijn projecten en neem ik beslissingen als het voor mij 80% ‘goed’ voelt. Dat is net genoeg om tevreden te zijn wat je de wereld instuurt, en tegelijkertijd ben je niet te lang aan het treuzelen en wachten.
2. Neem alleen advies aan van mensen tegen wie je opkijkt
Ik probeer bij nieuwe ideeën of uitbreidingen van mijn bedrijf alleen naar mezelf te luisteren, en zo weinig mogelijk advies van vrienden in te winnen. Mijn eigen intuitie is leidend: dat is de enige manier waarop ik een bedrijf wil bouwen. Natuurlijk sta ik wel open voor advies van mensen die ik bewonder, of die ervaring hebben in iets wat ik nog moet leren. Maar aan vrienden gaan vragen welke beslissing je als ondernemer moet nemen terwijl ze zelf in loondienst zijn, heeft weinig zin. Ze houden van je en komen daarom waarschijnlijk met advies wat behoudend en ‘veilig’ is: ze willen niet dat je faalt. Maar soms moet je juist enge stappen durven nemen.
3. Waak over je tijd alsof je de beste PA voor jezelf bent
Zodra je gaat ondernemen zijn er veel mensen die kopjes koffie met je willen drinken om ‘te kijken of je iets voor elkaar kunt betekenen’. Ik krijg zulke verzoeken een paar keer per week, en mijn antwoord is altijd: ‘even bellen? Dan hoor ik graag wat ik voor je kan betekenen.’ Dat scheelt namelijk 2 uur koffie doen, én is veel concreter. Ik ben heel bewust bezig met mijn tijd en een gezonde balans tussen netwerken en declarabele uren maken. Ik ben gek op netwerken hoor, en dat is ook belangrijk, maar wees je wel bewust wanneer het zin heeft en wanneer niet.
Charlotte schreef vorig jaar over haar digital nomad avonturen op Lief voor je Leif. Zin in een dosis inspiratie via audio? Charlotte was ook te gast in de 100% inspiratie podcast. Echt een aanrader om te luisteren!
+ show Comments
- Hide Comments
add a comment