• Emotionele triggers: de uitnodiging tot heling

    Vaak weet je diep van binnen wel wat de wonden uit je kindertijd zijn. De teleurstellingen waarmee je te maken hebt gehad, de behoeften die je had die je opvoeders niet konden vervullen, pijnlijke ervaringen, opgekropte emoties. Toch zullen er ook nog steeds veel dingen ongrijpbaar voor je zijn. Een bepaald gevoel wat steeds terugkomt, een behoefte, gedrag, een emotie die vaak opspeelt, iets in jezelf wat geraakt wordt. Je aandacht een tijdje focussen op je triggers zal je dan zeker helderheid geven. Triggers wijzen je namelijk precies op waar je innerlijke kind heling nodig heeft. In deze blog vertel ik je wat een trigger precies is, waaraan je deze emotionele reacties kunt herkennen en geef ik je voorbeelden van triggers.

    Wat is een emotionele trigger?

    Triggers zijn emotionele reacties in het nu door niet verwerkte pijn uit het verleden. Wanneer je getriggerd wordt, wordt je weer teruggebracht naar een niet verwerkte pijnlijke of traumatische ervaring of een diep negatief geloof (gedachte) over jezelf. Deze ervaringen en overtuigingen zijn allemaal opgeslagen in je onderbewuste, een deel van je brein dat 95% van de dag actief is.

    Wanneer je je in het nu in een soortgelijke situatie bevindt die je doet herinneren aan een pijnlijke ervaring uit je kindertijd bijvoorbeeld, of wanneer iemand iets zegt of doet wat een negatieve overtuiging over jezelf bevestigd (ik ben niet goed genoeg), stuurt je brein een seintje naar je lichaam dat vervolgens voor een hevige emotie (alarmbellen) zorgt. (Soms kan het zijn dat de situatie je helemaal niet doet herinneren aan je kindertijd en je niet goed snapt wat je nou precies zo raakt. Besef je goed dat je veel van je herinneringen uit je kindertijd onderdrukt kan hebben/‘vergeten’ kunt zijn, en dat je triggers je dus iets kunnen vertellen over deze herinneringen.) De wond uit je verleden die je niet geheeld hebt wordt aangeraakt.

    Iedere trigger is anders, en dus kan ook de hevigheid van de trigger verschillen. Je hebt milde triggers (er gebeurt iets en je ervaart een bepaald gevoel wat je kunt linken aan je kindertijd, bijvoorbeeld teleurstelling), maar ook hele intense triggers. Momenten waarop een diepe pijn je overvalt en je overgaat op fight/flight/freeze modus. Wanneer je in de overleefstand staat kun je niet meer helder denken en reageer je meestal zoals je reageerde op stress, emoties en problemen als toen je een kind was.


    Voorbeelden van triggers

    Hieronder vind je veel voorkomende emotionele triggers voor mensen:

    Afgewezen worden

    Genegeerd worden

    Wanneer er geen rekening met je gehouden wordt

    Mensen die om je lachen

    Wanneer iemand een opmerking maakt over iets waar je onzeker over bent

    Kritiek krijgen

    Wanneer iemand je naar beneden haalt

    Je onveilig voelen

    De controle verliezen

    Je niet gezien of gehoord voelen

    Mensen die je teleurstellen

    Het gevoel hebben dat er misbruik van je gemaakt wordt

    Een emotionele trigger kan dus zijn een bepaalde situatie die iets in je losmaakt, of een opmerking die iemand maakt. Een trigger kan ook zijn een gevoel dat je als kind vaak ervaren hebt: je onveilig voelen, teleurstelling, hulpeloos zijn, er niet bijhoren. Geuren en geluiden kunnen triggers zijn. Maar dus ook een specifieke ervaring die heel erg lijkt op een traumatische herinnering of periode uit het verleden.

    Wat zijn jouw emotionele triggers?

    Tijd om aan het werk te gaan! Pak je journal erbij en probeer eens momenten te achterhalen waarin jij getriggerd wordt. Zijn er voorbeelden uit het lijstje hierboven die op jou van toepassing zijn? Als je nog niet heel zelfbewust bent kun je het beste aandacht geven aan de momenten waarop je tekeer gaat tegen de ander of pijn ervaart. Wat was de aanleiding van deze emotie? Welke gedachten gingen er in je hoofd om? Waarom was je zo boos of verdrietig of teleurgesteld? Kun je deze emotie of gebeurtenis linken aan je verleden? Als je het lastig vindt om zelf te bedenken en je ervoor openstaat kun je aan bijvoorbeeld je partner vragen op welke momenten jij boos wordt of tekeer gaat, of jezelf juist afsluit. Observeren en jezelf bewust worden van niet verwerkte pijn is de eerste stap. Veel mensen willen meten gaan helen en van het probleem ‘af’, maar dan sla je echt een stap over. Pas wanneer je helder hebt wat je trigger momenten zijn kun je er alert op worden en langzaam nieuwe keuzes gaan maken.



    Foto: Unsplash

    Willemijn

    Sinds zes jaar op een reis naar zichzelf. Schrijven is haar levenswerk, inspireren het liefste wat ze doet. Ze droomt ervan om in de toekomst in Australië of Amerika te wonen, houdt van stille zondagochtenden, zonsopgangen, de natuur, mensen, persoonlijke ontwikkeling, zichzelf in het diepe gooien, boeken verslinden, angsten aangaan, de lente en de herfst, koffiedates en van betekenis kunnen zijn in de wereld.

  • lekker lezen

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *