Stephanie is sinds twee jaar eigenaresse van KEK lifestyle in Bergen op Zoom. Ze studeerde af als psychologe, runde (en runt) ondertussen een online winkel in home/lifestyle producten en wat begon als een webshop avontuur mondde uit in een echte winkel. Stephanie straalt één en al enthousiasme uit in de dingen die ze doet, en daarom vroeg ik haar naar haar 4 ondernemerslessen. Omdat we altijd van elkaar kunnen leren, toch?
De stap zetten is niet zozeer de uitdaging
1. Ik kreeg toen ik de winkel opende vaak dingen te horen als “ohhh wat een stap”, en “dat je dat durft!”. Ik vond dat altijd best gek, voor mij voelde het helemaal niet als grote duik in het diepe aan (tuurlijk was het dat wel!), maar het voelde gewoon als een natuurlijke gang van zaken. Nu de winkel alweer 2 jaar open is heb ik vooral geleerd dat de stap zetten niet de uitdaging is, maar de boel draaiende houden wel!! Als in: ballen in de lucht gooien is de moeilijkheid niet, ze daar houden wel.
Blijf dicht bij jezelf
2. Hierop volgend kan het voor komen dat je natuurlijk even de draad kwijt bent. Ondernemen hangt denk ik heel erg samen met constant vernieuwen/innoveren/ontdekken, en dat vergroot ook de kans dat je het spoor bijster raakt. Wat uiteraard je werkspirit niet ten goede komt. En voordat je het weet, verlies je jezelf ook een beetje hierin. Als alles nieuw is heb je volop energie, mensen zijn nieuwsgierig en enthousiast, maar na een tijdje kakt dit wat in natuurlijk. Je moet nieuwe manieren gaan bedenken om gezien te blijven worden en te groeien, maar hierdoor ga je wellicht dingen doen die niet zo goed bij je passen. Je doet dingen waarvan je denkt dat ze goed zijn om je bedrijf neer te zetten, maar waar jij je qua persoon niet echt in kunt vinden. Ik merkte dat ik hierdoor minder plezier kreeg in wat ik deed, en het leverde ook niet op wat ik wilde. Ik ging bedenken hoe dit kwam en kwam erachter dat als je niet dicht bij jezelf blijft, of je je ergens voor 100% in kan vinden, het ook gewoon niet gaat werken. Het heeft mij heel goed geholpen om te bedenken wat wil ik nou eigenlijk zelf en waar ben ik nu echt goed in? Hier moet je je op focussen! Concreet voorbeeld: “hmm misschien moet ik gaan flyeren, maar ergens diep van binnen vind ik dat helemaal 3x niets, maar hé het is wellicht wel heel goed voor mijn bedrijf!” Het gevolg is dat je toch niet helemaal enthousiast je ding staat te doen (flyeren in dit geval) en dat zorgt ook dat het resultaat minder is. Uiteraard is het op zijn tijd goed om uit je comfortzone te stappen, maar je moet niet jezelf verliezen in de dingen die je onderneemt.
Zet je bescheidenheid in de kast
3. Tuurlijk, ‘bescheidenheid siert de mens’ is niet voor niets een uitspraak. Maar als je eenmaal ondernemer bent kom je erachter dat het je in de weg kan zitten. Zo noemde ik mijn winkel winkeltje, bedrijf, bedrijfje et cetera. Omdat ik mezelf niet ervaren genoeg vond wilde ik mezelf niet gelijk in de etalage zetten. Maar dan gaan de mensen je ook niet echt serieus nemen. Zo kreeg/krijg ik bijvoorbeeld de vraag of ik me wel had ingeschreven bij de KvK (toen ik zowel de webshop opende als 2 jaar later de winkel). “Uhhh wat denk je zelf?” Mij leek me dat heel logisch, maar schijnbaar geldt dat niet voor iedereen. Ik was echt met stomheid geslagen. Ondanks mijn gebrek aan ervaring nam ik mezelf wél serieus namelijk. Ik heb zelf mijn website gebouwd, schrijf zelf mijn teksten, doe zelf de boekhouding, beheer zelf de social media, doe zelf de inkopen, doe zelf de styling en fotografeer en bewerk zelf de foto’s. En als eerste zorg je er toch voor dat alles juridisch/wettelijk en dergelijke in orde is lijkt me. Omdat het mijn eigen bedrijf is en ik van alles wil weten hoe het werkt en in elkaar zit. Zo blijft het dicht bij mijzelf en houdt je controle. Ik leer steeds meer dat je dit dus allemaal echt moet laten zien! Laat zien wat je kunt, waartoe je allemaal in staat bent, het helpt je echt verder. Wees trots op wat je kan en draag dit ook zeker uit!! Ik moet dit zelf echt nog steeds heel erg leren doen hoor daar niet van haha.
Straal bewust een positieve vibe uit
4. Laat je enthousiasme zien! Als je iets heel graag wilt, stop je enthousiasme dan niet onder stoelen of banken! Het werkt ontzettend aanstekelijk en dat levert wat op. Straal bewust een positieve vibe uit en je trekt mensen aan. En als mensen het fijn bij je vinden, dan kun je ook je spullen aan ze kwijt ;). Ook bij sollicitaties bijvoorbeeld, als je papieren misschien niet helemaal je van het zijn, schrijf je motivatiebrief dan al zo dat ze je wel moeten uitnodigen omdat er 1 en al drive en enthousiasme vanuit barst. En als je eenmaal langs mag komen kun je er met je lichaamstaal ook voor zorgen dat je sprankelt, zeker van je zaak bent en weet waar je het over hebt.
Foto: Nick Franken fotografie
Stephanie is sinds twee jaar eigenaresse van KEK lifestyle in Bergen op Zoom. Ze studeerde af als psychologe, runde (en runt) ondertussen een online winkel in home/lifestyle producten en wat begon als een webshop avontuur mondde uit in een echte winkel. Stephanie straalt één en al enthousiasme uit in de dingen die ze doet, en daarom vroeg ik haar naar haar 4 ondernemerslessen. Omdat we altijd van elkaar kunnen leren, toch?
De stap zetten is niet zozeer de uitdaging
1. Ik kreeg toen ik de winkel opende vaak dingen te horen als “ohhh wat een stap”, en “dat je dat durft!”. Ik vond dat altijd best gek, voor mij voelde het helemaal niet als grote duik in het diepe aan (tuurlijk was het dat wel!), maar het voelde gewoon als een natuurlijke gang van zaken. Nu de winkel alweer 2 jaar open is heb ik vooral geleerd dat de stap zetten niet de uitdaging is, maar de boel draaiende houden wel!! Als in: ballen in de lucht gooien is de moeilijkheid niet, ze daar houden wel.
Blijf dicht bij jezelf
2. Hierop volgend kan het voor komen dat je natuurlijk even de draad kwijt bent. Ondernemen hangt denk ik heel erg samen met constant vernieuwen/innoveren/ontdekken, en dat vergroot ook de kans dat je het spoor bijster raakt. Wat uiteraard je werkspirit niet ten goede komt. En voordat je het weet, verlies je jezelf ook een beetje hierin. Als alles nieuw is heb je volop energie, mensen zijn nieuwsgierig en enthousiast, maar na een tijdje kakt dit wat in natuurlijk. Je moet nieuwe manieren gaan bedenken om gezien te blijven worden en te groeien, maar hierdoor ga je wellicht dingen doen die niet zo goed bij je passen. Je doet dingen waarvan je denkt dat ze goed zijn om je bedrijf neer te zetten, maar waar jij je qua persoon niet echt in kunt vinden. Ik merkte dat ik hierdoor minder plezier kreeg in wat ik deed, en het leverde ook niet op wat ik wilde. Ik ging bedenken hoe dit kwam en kwam erachter dat als je niet dicht bij jezelf blijft, of je je ergens voor 100% in kan vinden, het ook gewoon niet gaat werken. Het heeft mij heel goed geholpen om te bedenken wat wil ik nou eigenlijk zelf en waar ben ik nu echt goed in? Hier moet je je op focussen! Concreet voorbeeld: “hmm misschien moet ik gaan flyeren, maar ergens diep van binnen vind ik dat helemaal 3x niets, maar hé het is wellicht wel heel goed voor mijn bedrijf!” Het gevolg is dat je toch niet helemaal enthousiast je ding staat te doen (flyeren in dit geval) en dat zorgt ook dat het resultaat minder is. Uiteraard is het op zijn tijd goed om uit je comfortzone te stappen, maar je moet niet jezelf verliezen in de dingen die je onderneemt.
Zet je bescheidenheid in de kast
3. Tuurlijk, ‘bescheidenheid siert de mens’ is niet voor niets een uitspraak. Maar als je eenmaal ondernemer bent kom je erachter dat het je in de weg kan zitten. Zo noemde ik mijn winkel winkeltje, bedrijf, bedrijfje et cetera. Omdat ik mezelf niet ervaren genoeg vond wilde ik mezelf niet gelijk in de etalage zetten. Maar dan gaan de mensen je ook niet echt serieus nemen. Zo kreeg/krijg ik bijvoorbeeld de vraag of ik me wel had ingeschreven bij de KvK (toen ik zowel de webshop opende als 2 jaar later de winkel). “Uhhh wat denk je zelf?” Mij leek me dat heel logisch, maar schijnbaar geldt dat niet voor iedereen. Ik was echt met stomheid geslagen. Ondanks mijn gebrek aan ervaring nam ik mezelf wél serieus namelijk. Ik heb zelf mijn website gebouwd, schrijf zelf mijn teksten, doe zelf de boekhouding, beheer zelf de social media, doe zelf de inkopen, doe zelf de styling en fotografeer en bewerk zelf de foto’s. En als eerste zorg je er toch voor dat alles juridisch/wettelijk en dergelijke in orde is lijkt me. Omdat het mijn eigen bedrijf is en ik van alles wil weten hoe het werkt en in elkaar zit. Zo blijft het dicht bij mijzelf en houdt je controle. Ik leer steeds meer dat je dit dus allemaal echt moet laten zien! Laat zien wat je kunt, waartoe je allemaal in staat bent, het helpt je echt verder. Wees trots op wat je kan en draag dit ook zeker uit!! Ik moet dit zelf echt nog steeds heel erg leren doen hoor daar niet van haha.
Straal bewust een positieve vibe uit
4. Laat je enthousiasme zien! Als je iets heel graag wilt, stop je enthousiasme dan niet onder stoelen of banken! Het werkt ontzettend aanstekelijk en dat levert wat op. Straal bewust een positieve vibe uit en je trekt mensen aan. En als mensen het fijn bij je vinden, dan kun je ook je spullen aan ze kwijt ;). Ook bij sollicitaties bijvoorbeeld, als je papieren misschien niet helemaal je van het zijn, schrijf je motivatiebrief dan al zo dat ze je wel moeten uitnodigen omdat er 1 en al drive en enthousiasme vanuit barst. En als je eenmaal langs mag komen kun je er met je lichaamstaal ook voor zorgen dat je sprankelt, zeker van je zaak bent en weet waar je het over hebt.
Foto: Nick Franken fotografie
+ show Comments
- Hide Comments
add a comment