Omdat ik de afgelopen maanden mijn leven flink aan het ‘vergroenen’ ben gegaan, ontdek ik regelmatig mooie duurzame merken. Het Zeeplokaal is er daar eentje van. Thijske Noordhoek is het gezicht achter dit bedrijf, waar zij ruim een jaar geleden mee startte. Ze verteld in deze blog over de ‘zoekende’ periode na haar afstuderen, hoe ze vervolgens het Zeeplokaal is gestart, en wat haar missie is!
Afgestudeerd, en toen?
Thijske: ‘‘Ik ben in 2014 afgestudeerd aan de Hogeschool van Amsterdam, waar ik de studie Culturele en Maatschappelijke Vorming volgde. De studieperiode heb ik ervaren als een heerlijke periode met veel vrijheid, maar hoe verder de studie vorderde ontstond er ook steeds meer een knagend gevoel. Tijdens het afstuderen had ik eigenlijk nog steeds geen idee wat mij precies aanspreekt qua carrière. Iets creatiefs, afwisselends…In diezelfde periode begon ik met een tijdelijke baan op een kantoor als office assistant. Daarop volgden er nog drie andere werkgevers waar ik soortgelijke functies vervulde. Telkens voelde ik me na een paar maanden weer net zo onrustig als bij een vorige werkgever. Ik koos steeds voor functies die niet flexibel waren qua werktijden en qua werklocatie, achteraf gezien past dat niet goed bij mij. Ik merkte ook dat het lastig was iets in het culturele werkveld te vinden als je eenmaal een ander pad aan het bewandelen bent. Nu ik erop terugkijk ben ik heel blij dat ik wel steeds ben blijven zoeken, ook al betekent dat weer verder solliciteren. Vroeg of laat leidt het tot iets goeds, zoals nu met het Zeeplokaal.’’
Hoe is het Zeeplokaal vervolgens ontstaan?
‘‘Voorafgaand het Zeeplokaal was ik al een tijd bezig met verduurzamen. Qua kleding probeer ik bijvoorbeeld tweedehands te shoppen en anders voor een duurzaam alternatief te gaan. Ook qua voeding ben ik gaan kijken van; waar komt het vandaan, kan het ook lokaal? Vrij laat tijdens deze zoektocht ben ik kritisch gaan kijken wat er allemaal in mijn douchegel en shampoo zit. Begin 2017 kreeg ik rode vlekken van een douchegel. Toen probeerde ik te lezen wat er in deze producten zit. Dat was een hele klus! Na alle INCI benamingen opgezocht te hebben (dit zijn de internationale naamgevingen voor cosmetische ingrediënten) was ik nogal flabbergasted. Ik ging op zoek naar alternatieven. Vrij snel kwam ik uit bij vaste zeep, een blok zeep dus. Ik deed onderzoek naar de productiemethoden en ging zelf aan de slag in de keuken. Het moment dat ik met mijn eigen zeep kon wassen en dat het ook echt wérkte was zo leuk. Toen ben ik er volop ingedoken. Na heel veel geleerd te hebben, zeep te maken en te blijven testen, ontstond het idee om het Zeeplokaal op te richten. Op 1 januari 2018 opende ik de webshop en al heel snel kwamen de eerste inkoop aanvragen van winkels.’’
Wat is je missie met het Zeeplokaal?
‘‘Je huid is het grootste orgaan dat je hebt. Daar moet je dus zorgvuldig mee omgaan. We willen mensen aansporen om eens te kijken op de ingrediëntenlijsten. Wat zit er eigenlijk in een reguliere vloeibare shampoo of douchegel? Agressieve sulfaten, conserveringsmiddelen (want het bevat grotendeels water) en toegevoegde kleurstoffen. Alles wat je huid niet nodig heeft. Met het Zeeplokaal willen we terug naar de basis. Enkel de beste natuurlijke ingrediënten die fijn zijn voor je huid, niet schadelijk. Ik wil iedereen laten zien hoe makkelijk en laagdrempelig het is om je levensstijl te verduurzamen door een blok zeep te gebruiken.’’
Wat maakt je het gelukkigst in je werk?
‘‘De positiviteit van klanten is elke keer weer zo magisch. Ik vind het bijna een beetje klef van mezelf klinken, maar ik vind het echt bijzonder hoe mensen het Zeeplokaal zo steunen. Via social media is dat goed zichtbaar, bijvoorbeeld wanneer mensen enthousiast hun ervaringen delen en foto’s van een nieuw blok zeep posten. Dat heb ik ook echt nodig als kleine ondernemer, dus daar ben ik heel dankbaar voor. Daarnaast is de vrijheid om zelf de producten te maken waar ik in geloof iets heel moois.’’
Hoe belangrijk is het topic ‘groen leven’ voor jou?
‘‘Door het Zeeplokaal ben ik daar nog bewuster mee bezig. Ik volg een hoop instagram accounts op het gebied van duurzaamheid, en het is heel leuk om te zien hoe andere mensen “groen leven” toepassen en wat je er vervolgens zelf weer van kunt opsteken. Ik ben persoonlijk niet van de radicale aanpak: om je hele huishouden in een keer te verduurzamen, daar wordt denk ik niemand vrolijk van. Des te prettiger werkt het om per item te bekijken wat een duurzaam alternatief is. Dat kan iets heel kleins zijn. Zo gebruik ik lege augurken potten om havermout, rijst e.d. in te bewaren (ziet er nog leuk uit ook). Terwijl ik vroeger gewoon een nieuwe weckpot zou kopen en de augurken pot in de glasbak gooi. Verduurzamen gaat bij mij ook om minder kopen en meer hergebruiken, ook al gaat het om een niet heel belastend materiaal zoals glas.’’
Heb je een mooi inzicht dat je hebt opgedaan in het proces van een bedrijf opzetten, uitbouwen, je droom waarmaken?
‘‘Het ondernemerschap heeft mij een spiegel voorgehouden, hoe cliché het ook klinkt. Het werd mij binnen no-time duidelijk wat mijn sterke eigenschappen zijn, maar ook wat mijn minder sterke eigenschappen zijn. En als ik terugkijk op afgelopen jaar, zie ik hoe ik constant de lat soms onhaalbaar hoog voor mezelf heb gelegd. Ik weet niet of het door mijn job hoppende ‘verander modus’ kwam, maar vorig jaar maart was ik al een complete lijn met bruisballen en weet ik het aan het bedenken. Terwijl het Zeeplokaal net drie maanden live was. ‘Gewoon’ zeep blijven maken, dat allemaal ontdekken als zelfstandige en daarvan genieten, was bij mij niet aan de orde. Ik was constant bezig met: wat nog méér? Ik heb de glazen test verpakkingen en label schetsen voor de verzorgingslijn nog in mijn atelier staan. Het is een goede reminder voor mezelf. Gewoon genieten van dat ik dit allemaal kan doen, zonder altijd met iets nieuws op de proppen te hoeven te komen. Focussen op het hier en nu, met één type product: zeep! En daar steeds beter in worden.’’
Omdat ik de afgelopen maanden mijn leven flink aan het ‘vergroenen’ ben gegaan, ontdek ik regelmatig mooie duurzame merken. Het Zeeplokaal is er daar eentje van. Thijske Noordhoek is het gezicht achter dit bedrijf, waar zij ruim een jaar geleden mee startte. Ze verteld in deze blog over de ‘zoekende’ periode na haar afstuderen, hoe ze vervolgens het Zeeplokaal is gestart, en wat haar missie is!
Afgestudeerd, en toen?
Thijske: ‘‘Ik ben in 2014 afgestudeerd aan de Hogeschool van Amsterdam, waar ik de studie Culturele en Maatschappelijke Vorming volgde. De studieperiode heb ik ervaren als een heerlijke periode met veel vrijheid, maar hoe verder de studie vorderde ontstond er ook steeds meer een knagend gevoel. Tijdens het afstuderen had ik eigenlijk nog steeds geen idee wat mij precies aanspreekt qua carrière. Iets creatiefs, afwisselends…In diezelfde periode begon ik met een tijdelijke baan op een kantoor als office assistant. Daarop volgden er nog drie andere werkgevers waar ik soortgelijke functies vervulde. Telkens voelde ik me na een paar maanden weer net zo onrustig als bij een vorige werkgever. Ik koos steeds voor functies die niet flexibel waren qua werktijden en qua werklocatie, achteraf gezien past dat niet goed bij mij. Ik merkte ook dat het lastig was iets in het culturele werkveld te vinden als je eenmaal een ander pad aan het bewandelen bent. Nu ik erop terugkijk ben ik heel blij dat ik wel steeds ben blijven zoeken, ook al betekent dat weer verder solliciteren. Vroeg of laat leidt het tot iets goeds, zoals nu met het Zeeplokaal.’’
Hoe is het Zeeplokaal vervolgens ontstaan?
‘‘Voorafgaand het Zeeplokaal was ik al een tijd bezig met verduurzamen. Qua kleding probeer ik bijvoorbeeld tweedehands te shoppen en anders voor een duurzaam alternatief te gaan. Ook qua voeding ben ik gaan kijken van; waar komt het vandaan, kan het ook lokaal? Vrij laat tijdens deze zoektocht ben ik kritisch gaan kijken wat er allemaal in mijn douchegel en shampoo zit. Begin 2017 kreeg ik rode vlekken van een douchegel. Toen probeerde ik te lezen wat er in deze producten zit. Dat was een hele klus! Na alle INCI benamingen opgezocht te hebben (dit zijn de internationale naamgevingen voor cosmetische ingrediënten) was ik nogal flabbergasted. Ik ging op zoek naar alternatieven. Vrij snel kwam ik uit bij vaste zeep, een blok zeep dus. Ik deed onderzoek naar de productiemethoden en ging zelf aan de slag in de keuken. Het moment dat ik met mijn eigen zeep kon wassen en dat het ook echt wérkte was zo leuk. Toen ben ik er volop ingedoken. Na heel veel geleerd te hebben, zeep te maken en te blijven testen, ontstond het idee om het Zeeplokaal op te richten. Op 1 januari 2018 opende ik de webshop en al heel snel kwamen de eerste inkoop aanvragen van winkels.’’
Wat is je missie met het Zeeplokaal?
‘‘Je huid is het grootste orgaan dat je hebt. Daar moet je dus zorgvuldig mee omgaan. We willen mensen aansporen om eens te kijken op de ingrediëntenlijsten. Wat zit er eigenlijk in een reguliere vloeibare shampoo of douchegel? Agressieve sulfaten, conserveringsmiddelen (want het bevat grotendeels water) en toegevoegde kleurstoffen. Alles wat je huid niet nodig heeft. Met het Zeeplokaal willen we terug naar de basis. Enkel de beste natuurlijke ingrediënten die fijn zijn voor je huid, niet schadelijk. Ik wil iedereen laten zien hoe makkelijk en laagdrempelig het is om je levensstijl te verduurzamen door een blok zeep te gebruiken.’’
Wat maakt je het gelukkigst in je werk?
‘‘De positiviteit van klanten is elke keer weer zo magisch. Ik vind het bijna een beetje klef van mezelf klinken, maar ik vind het echt bijzonder hoe mensen het Zeeplokaal zo steunen. Via social media is dat goed zichtbaar, bijvoorbeeld wanneer mensen enthousiast hun ervaringen delen en foto’s van een nieuw blok zeep posten. Dat heb ik ook echt nodig als kleine ondernemer, dus daar ben ik heel dankbaar voor. Daarnaast is de vrijheid om zelf de producten te maken waar ik in geloof iets heel moois.’’
Hoe belangrijk is het topic ‘groen leven’ voor jou?
‘‘Door het Zeeplokaal ben ik daar nog bewuster mee bezig. Ik volg een hoop instagram accounts op het gebied van duurzaamheid, en het is heel leuk om te zien hoe andere mensen “groen leven” toepassen en wat je er vervolgens zelf weer van kunt opsteken. Ik ben persoonlijk niet van de radicale aanpak: om je hele huishouden in een keer te verduurzamen, daar wordt denk ik niemand vrolijk van. Des te prettiger werkt het om per item te bekijken wat een duurzaam alternatief is. Dat kan iets heel kleins zijn. Zo gebruik ik lege augurken potten om havermout, rijst e.d. in te bewaren (ziet er nog leuk uit ook). Terwijl ik vroeger gewoon een nieuwe weckpot zou kopen en de augurken pot in de glasbak gooi. Verduurzamen gaat bij mij ook om minder kopen en meer hergebruiken, ook al gaat het om een niet heel belastend materiaal zoals glas.’’
Heb je een mooi inzicht dat je hebt opgedaan in het proces van een bedrijf opzetten, uitbouwen, je droom waarmaken?
‘‘Het ondernemerschap heeft mij een spiegel voorgehouden, hoe cliché het ook klinkt. Het werd mij binnen no-time duidelijk wat mijn sterke eigenschappen zijn, maar ook wat mijn minder sterke eigenschappen zijn. En als ik terugkijk op afgelopen jaar, zie ik hoe ik constant de lat soms onhaalbaar hoog voor mezelf heb gelegd. Ik weet niet of het door mijn job hoppende ‘verander modus’ kwam, maar vorig jaar maart was ik al een complete lijn met bruisballen en weet ik het aan het bedenken. Terwijl het Zeeplokaal net drie maanden live was. ‘Gewoon’ zeep blijven maken, dat allemaal ontdekken als zelfstandige en daarvan genieten, was bij mij niet aan de orde. Ik was constant bezig met: wat nog méér? Ik heb de glazen test verpakkingen en label schetsen voor de verzorgingslijn nog in mijn atelier staan. Het is een goede reminder voor mezelf. Gewoon genieten van dat ik dit allemaal kan doen, zonder altijd met iets nieuws op de proppen te hoeven te komen. Focussen op het hier en nu, met één type product: zeep! En daar steeds beter in worden.’’
+ show Comments
- Hide Comments
add a comment