• Trauma: dit is het echt

    Wanneer mensen met het innerlijk kind werk starten voelen ze zich vaak enorm bezwaard om zichzelf getraumatiseerd te noemen. De meeste mensen denken bij het woord trauma namelijk nog steeds vooral heel ‘groot’. Misbruik, mishandeling, een ongeluk, oorlog, een natuurramp. In deze blog leg ik je uit wat er allemaal onder trauma verstaan wordt, welke verschillende vormen er zijn, en deel ik nog wat weetjes.

    De betekenis van trauma

    Decennia geleden werd er met trauma inderdaad vaak fysiek of seksueel misbruik bedoeld, een ongeluk, oorlog. Grote en hevige gebeurtenissen of periodes die blijvende impact op je welzijn, gezondheid en leven hebben. De laatste 10 jaar is er ontzettend veel research gedaan en zijn onderzoekers erachter gekomen dat ook ‘minder hevige’ of soms relatief onschuldige gebeurtenissen en ervaringen wel degelijk (langdurig) impact hebben. De definitie van trauma is door de jaren heen daarom een stuk breder geworden. Onder trauma kun je verstaan: alles wat je (als kind) als pijnlijk of verdrietig ervaren hebt en in die tijd niet kon verwerken. Elke negatieve ervaring of gebeurtenis die jou gevormd heeft en invloed heeft op hoe je nu in de wereld staat. Alles dat emotionele of fysieke pijn veroorzaakt en een litteken achterlaat. Wanneer je naar deze betekenissen kijkt snap je denk ik wel dat je jezelf absoluut niet bezwaard hoeft te voelen om jezelf getraumatiseerd te noemen. Volgens deze begrippen is iedereen getraumatiseerd.

    Dit is ook trauma

    Trauma is dus die grote en bepalende gebeurtenis in je leven die je voor altijd met je meedraagt, dat ongeluk, toeschouwer zijn van een vreselijke gebeurtenis, een onverwachte operatie, het (onverwachte) verlies van iemand, eigenlijk alle gebeurtenissen en voorvallen die je hulpeloos en angstig doen voelen, maar trauma is ook:

    – Wanneer je in je kindertijd niet kon zijn wie je bent, wanneer je opvoeders je niet echt hebben gezien en gehoord of duidelijk maakten dat ze liever wilden dat je ‘anders’ was.

    – Wanneer je iemand anders moest zijn om liefde en aandacht te ontvangen en geaccepteerd te worden.

    – Als je thuissituatie onstabiel was, je je regelmatig niet veilig voelde thuis en je vaak niet wist waar je aan toe was.

    – Alle gebeurtenissen en ervaringen die jou minderwaardig lieten voelen. Die keer dat je als kind door de hele klas werd uitgelachen. Of toen je vader of moeder duidelijk maakte dat iets van jou (gedrag/voorkeuren/behoeften) er niet mocht zijn.

    – Wanneer je opvoeders niet in al je behoeften hebben kunnen voorzien, je geen liefde en warmte hebben gegeven bijvoorbeeld, er emotioneel niet voor je konden zijn, nooit tegen je hebben gezegd dat ze van je houden.

    – Wanneer je niet echt kind hebt kunnen zijn, je moest zorgen voor een van je opvoeders of voor je broertjes of zusjes.

    – Wanneer je opvoeders er niet voor je waren/konden zijn toen je als kind door een moeilijke tijd heen ging.

    – Wanneer een van je opvoeders lichamelijk of geestelijk ziek was en je je verantwoordelijk voelde voor zijn/haar geluk en welzijn.

    – De scheiding van je opvoeders.

    – Wanneer je verlaten bent door een van je opvoeders, een van je opvoeders geen bepalende rol heeft gespeeld in je leven.

    – Een (onverwachte) operatie of medische behandeling die blijvende impact heeft gehad.

    – Het verlies van een opa of oma, of een ander belangrijk persoon in je leven als kind.

    Acuut en chronisch trauma

    Je hebt twee soorten trauma: acuut en chronisch trauma. Acuut trauma is een eenmalige gebeurtenis. Acuut trauma zorgt voor angst, een gevoel van kwetsbaarheid en je hulpeloos voelen.

    Wanneer je over een langere periode te maken hebt met beschadigende situaties of mensen is er sprake van chronisch trauma. Misbruik is chronisch trauma, verlating, verwaarlozing, racisme, oorlog. De algemene uitwerkingen van chronisch trauma zijn onder andere zelftwijfel, schaamte, angst, hopeloosheid, onzekerheid en negatief denken.

    Weetjes

    *Trauma is heel persoonlijk en voor iedereen anders omdat we allemaal anders zijn. Wat voor jou traumatisch was hoeft dat voor iemand anders die dezelfde ervaring heeft gehad niet te zijn geweest. Niemand kan en hoeft dus te beslissen voor jou wat trauma is of niet.

    *Trauma heeft invloed op zowel de werking van je brein als je lichaam en de manier waarop zij informatie uitwisselen. Je genen veranderen, en ook je hormonen. Je lichaam scheidt structureel bijvoorbeeld meer en grotere doseringen stresshormoon, adrenaline en noradrenaline uit. De stress als gevolg van trauma zorgt ervoor dat je lichaam zichzelf niet meer goed kan reguleren en sommige systemen stoppen met functioneren. Niet verwerkt trauma kan daarom op de lange termijn leiden tot ziekten.

    *Onrust is een symptoom van trauma. De gevaar sensor in je brein heeft door trauma het idee dat er constant gevaar dreigt en wordt hyperalert. De opgeslagen energie in je lijf als gevolg van het trauma zorgt voor hyperactiviteit. Daardoor voel je je opgejaagd, ben je waakzaam en heel alert en kun je maar moeilijk ontspannen. Het voelt wanneer je onverwerkt trauma hebt vaak onveilig om in het nu aanwezig te zijn en niks te doen. Als gevolg daarvan ben je jezelf altijd aan het druk houden, plan je je je leven vol of leef je met je hoofd alsmaar in de toekomst.

    *Door trauma ga je meer aandacht geven aan het negatieve, want focussen op gevaar/het negatieve houd je in leven. Zwart-wit denken is ook vaak een gevolg van trauma.

    *Trauma zorgt ervoor dat je bepaalde (vaak niet op de waarheid gebaseerde) conclusies over het leven trekt als gevolg van de negatieve ervaringen die je hebt gehad. Die conclusies worden overtuigingen. Vanuit die overtuigingen ga je handelen en leven. Zij bepalen hoe je naar de wereld kijkt.

    *Trauma zorgt ervoor dat je jezelf verhalen gaat vertellen over wie je bent, over wat je kunt en wat je verdient of niet verdient. Je ziet jezelf niet meer voor wie je echt bent: je vergeet je waarde, je talenten, je vergeet dat je het beste verdient. Trauma zorgt ervoor dat je jezelf klein maakt, op veilig speelt en tevreden bent met te weinig. Het leidt tot een gebrek aan eigenwaarde, zelftwijfel en perfectionistisch gedrag.

    *(Diepe) schaamtegevoelens is ook een gevolg van (chronisch maar ook acuut) trauma. Schaamte gaat over wie je bent, over je zijn. In het geval van trauma denk je wanneer je je schaamt dat je verantwoordelijk bent voor de (vreselijke) dingen die zijn gebeurd. Je denkt dat hetgeen wat er gebeurd is jouw schuld of fout is, dat jij het had kunnen voorkomen, dat jij ervoor gezorgd hebt dat… Dat wat je overkomen is iets zegt over jou persoonlijk. Als gevolg daarvan ga je jezelf afwijzen, klein maken, afzonderen. Je gaat geloven dat je een slecht mens bent, dat je niks verdient in het leven of dat je dit allemaal verdiend hebt.

    *De lange termijn impact van onverwerkt trauma, zowel acuut als chronisch, is vaak afhankelijk van het trauma zelf en voor iedere persoon weer verschillend. Posttraumatisch stresssyndroom (PTSS) waar je vaak over hoort en leest kan een gevolg zijn van trauma, maar daarnaast zijn er nog een scala aan andere symptomen en uitwerkingen die ontstaan na trauma. Zoals…

    *Moeite hebben met focussen

    *Geheugenverlies

    *Migraine

    *Stemmingswisselingen

    *Woedeaanvallen

    *Slaapproblemen en jezelf moeilijk kunnen ontspannen

    *Moeite hebben met het veranderen van je gedrag

    *Gesloten zijn

    *Snel schrikken

    *Waakzaam zijn

    *Moeite hebben met het leren van nieuwe dingen

    *Anxiety en paniekaanvallen

    *Moeite hebben om relaties aan te gaan

    *Weinig tot geen inbeeldingsvermogen hebben

    *Zelftwijfel en perfectionistisch gedrag

    *Chronische vermoeidheid

    *Moeite hebben om jezelf te motiveren en een doel in het leven te vinden *Depressie

    *Geen voldoening ervaren in het leven

    *Jezelf afzonderen

    *Niet goed meer kunnen voelen

    Dr. Peter Levine zegt dat als er geen andere oorzaak voor een lichamelijke kwaal gevonden kan worden, stress en trauma waarschijnlijke kandidaten zijn. Een trauma kan iemand blind maken, en doof, verlamming veroorzaken, resulteren in nek en rugpijn, astma, PMS, migraine of een vermoeidheidssyndroom.



    Foto: Unsplash

    Willemijn

    Sinds zes jaar op een reis naar zichzelf. Schrijven is haar levenswerk, inspireren het liefste wat ze doet. Ze droomt ervan om in de toekomst in Australië of Amerika te wonen, houdt van stille zondagochtenden, zonsopgangen, de natuur, mensen, persoonlijke ontwikkeling, zichzelf in het diepe gooien, boeken verslinden, angsten aangaan, de lente en de herfst, koffiedates en van betekenis kunnen zijn in de wereld.

  • lekker lezen

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *