• Je goede gewoonten volhouden: zo doe je dat

    Als je me langer volgt dan weet je dat ik redelijk gedisciplineerd ben in mijn ‘goede’ gewoonten. Ik journal inmiddels al tweeënhalf jaar elke dag. Ik sport al járen elke dag. Ik mediteer al een jaar of drie elke dag. Ik sla nooit dagen over. Ik doe het gewoon. Elke dag. Wat zorgt er nou precies voor dat je je goede gewoonten, de dingen die goed voor je zijn en waar je baat bij hebt, kunt blijven volhouden? Ik heb in deze blog mijn persoonlijke tips voor je op een rijtje gezet!

    Begrens jezelf

    Een van de redenen dat je het lastig vindt om op de lange termijn de dingen te blijven doen die goed voor je zijn is omdat je jezelf niet begrensd. Als je geen grenzen voor jezelf hebt dan kies je vrijwel altijd voor de makkelijkste en meest comfortabele weg, keuze of optie en is er te veel verleiding om alles behalve datgene te doen wat goed voor je is. Die makkelijkste weg is niet journalen, ook niet sporten, aan die cursus werken of mediteren. Veel mensen denken dat discipline de reden is waarom ik al jaren al die goede gewoonten vol kan houden, maar ik ben niet gedisciplineerder dan iemand anders. Ik begrens mezelf, dat is de reden waarom ik succesvol ben in de gewoonten die ik heb. Een voorbeeld van jezelf begrenzen? Je kunt met jezelf afspreken dat je van maandag tot en met woensdag ‘s avonds geen tv of Netflix kijkt. Op die avonden werk je aan jezelf, zorg je voor je gezondheid en welzijn, is er tijd om die activiteiten te doen die je zo’n goed gevoel geven en waarvan je altijd weer blij bent dat je ze gedaan hebt. Wanneer je jezelf begrensd in wat je bijvoorbeeld mag/niet mag of in hoeveel tijd je maximaal besteedt aan iets ontstaat er tijd. Tijd om de dingen te doen die goed voor je zijn en je iets brengen. Een ander voordeel van jezelf begrenzen is dat je niet meer constant aan het afwegen bent. Ga ik naar de sportschool of kies ik voor een avondje bankhangen? Je moet énorm veel wilskracht hebben wil je elke dag opnieuw de goede keuzes maken. Daarom werkt wilskracht niet, maar jezelf begrenzen wel! En als gevolg daarvan voel je je niet meer constant schuldig en hoef je jezelf ook niet meer alsmaar naar beneden te halen dat je weer voor de makkelijke weg bent gegaan. Zo ontstaat er ruimte voor progressie en groei! (Lees in deze blog meer over jezelf begrenzen.)

    Kies 1 of 2 gewoonten, geen 10

    Een valkuil van veel mensen is dat ze ineens hun hele leefstijl om willen gooien: meer bewegen, anders eten, dagelijks schrijven, podcasts luisteren, boeken lezen, mediteren, yoga. Je bent geïnspireerd geraakt en wilt ook graag die betere versie van jezelf worden. En hoewel ik je daar natuurlijk enorm in aanmoedig werkt deze aanpak helaas niet. Er zijn een hele hoop dingen heel goed voor je, maar de waarheid is dat je ze niet allemaal kunt doen. Wil je je goede gewoonten volhouden dan kies je er een of twee in plaats van tien. Vraag je af welke activiteiten of rituelen jou en je leven nú ondersteunen, welke potentiële gewoonte je op dit punt graag zou willen inpassen in je dag, en ga van die gewoonten dan een succes maken. Elke fase van je leven vraagt weer om andere gewoonten. Naarmate je groeit en jezelf ontwikkelt zul je merken dat je behoeften veranderen. Je gaat ervaren wat werkt voor je en wat niet. En daarnaast is het zeker goed om zo nu en dan de vaste routines die je hebt wat om te gooien en een nieuwe impuls te geven. Je hebt daarom meer dan genoeg tijd om al die levensveranderende gewoonten te gaan uitproberen en toepassen in je leven!

    Koppel gewoonten aan elkaar

    Het is veel gemakkelijker om gewoonten te blijven volhouden wanneer ze gekoppeld zijn aan andere gewoonten/activiteiten die je trouw elke dag (op de automatische piloot) doet zoals bijvoorbeeld tanden poetsen, douchen, ontbijten. Dat betekent dat je bijvoorbeeld voor je onder de douche stapt iets liefs of positiefs tegen jezelf in de spiegel kunt zeggen, of dat je tijdens het ontbijt een klein dankbaarheidslijstje maakt in je journal. Zelf maak ik elke ochtend een glas lauwwarm water met citroen en wanneer ik dat glas neerzet in mijn meditatie hoekje waar ik ga zitten pak ik meteen mijn journal erbij en leg deze ernaast. (Het is nu vrijwel onmogelijk om het journalen over te slaan na het mediteren…) Wanneer ik de deur uitga doe ik mijn oortjes in en zet ik altijd een podcast aan. ‘s Avonds voor ik in bed stap leg ik het boek wat ik wil gaan lezen alvast klaar. Je snapt het idee, toch? Na een tijdje zul je merken dat je nieuwe gewoonten helemaal verweven zijn geraakt in je bestaande routines. Dat schrijven in je journal net zo’n gewoonte is geworden als ontbijt voor jezelf klaarmaken. Dit is het moment waarop je goede gewoonten een stuk makkelijker en moeitelozer gaan voelen en onderdeel van je leefstijl zijn geworden en dat is precies wat je wilt!

    Verander je identiteit

    Je identiteit wordt onder andere gevormd door je gewoonten, door de dingen die je dagelijks doet. Sport je elke dag dan heb je de identiteit van een sporter. Dat is het verhaal wat je jezelf vertelt over wie je bent. Het is veel gemakkelijker om bepaalde gewoonten vol te houden als je identiteit en dus je gewoonten weerspiegelen wie je graag wilt zijn. Ik vertel mezelf elke dag bewust dat ik een sporter ben en ik gedraag me daar vervolgens ook naar. Het verhaal wat ik mezelf vertel helpt me doorzetten op de momenten dat ik allesbehalve zin heb om naar buiten te gaan en een rondje te rennen. Het helpt me herinneren aan mijn waarden. Veel mensen vertellen zichzelf de hele dag (onbewust) een hele hoop negatieve verhalen. Ik heb geen doorzettingsvermogen, ik kan niks afmaken, ik heb geen discipline, ik ben niet succesvol, ik kan niet zoveel, ik ben lui. Dit zijn je diepgewortelde overtuigingen. Je gedrag wil altijd matchen met je gedachten, en daardoor ga je jezelf waarschijnlijk na een tijdje saboteren in je goede gewoonten. Begin daarom altijd bij de kern: je gedachten, en ga jezelf vervolgens een nieuw verhaal vertellen. Ik maak af waar ik aan begin. Ik houd mezelf aan de afspraak. Ik heb discipline. Ik kan moeilijke dingen doen. En ga dan vervolgens handelen naar die nieuwe gedachten. (Ik denk dat je begrijpt dat het doorbreken van bepaalde denkpatronen en het ontwikkelen van een andere identiteit iets complexer is dan dat ik hier beschrijf, maar ik hoop dat je in de kern snapt dat het begint bij de woorden die je tegen jezelf zegt, de verhalen die je over jezelf vertelt en de overtuigingen die je over jezelf hebt.)

    Ga er voor 100% voor

    Dit klinkt misschien als een open deur, maar ik denk dat veel mensen uit angst om te falen, een gebrek aan zelfvertrouwen of uit zelfbescherming vaak maar half ergens voor gaan. Wil je dagelijks gaan journalen of sporten of mediteren of…? (En is dat echt JOUW doel, is dat wat jij wilt, werkt dat voor jou? En ook: is het realistisch en uitvoerbaar?) Ga er dan ook voor 100% voor en niet voor 90% of 60%. Je mag verwachtingen van jezelf hebben. Je mag doelen stellen en de lat best wat hoger leggen. Je mag jezelf uitdagen en kijken waar je toe in staat bent. Doorbreek dit patroon! Jij kunt moeilijke dingen doen! Jij hebt doorzettingsvermogen! Ook jij kunt die betere versie van jezelf worden! Het is belangrijk dat je in dit proces de afspraken die je met jezelf maakt belangrijk gaat vinden en als heilig gaat zien. Ik heb met mezelf afgesproken dat ik vandaag een kwartier ga bewegen, en dus kom ik die afspraak na. Zo groeit je zelfvertrouwen. Je moet de mindset ontwikkelen dat opgeven geen optie is. Dat niks doen of overslaan of stoppen of jezelf (weer) teleurstellen geen optie is. Dit klinkt misschien enorm gedisciplineerd en streng, maar wanneer dit eenmaal je mindset is zul je ervaren dat je de hele wereld aankunt!

    Heb compassie voor jezelf

    En zelfs als opgeven (in je mind) geen optie is dan zul je gaan ervaren dat er momenten of periodes zijn in je leven waarin het om wat voor reden dan ook even niet lukt om het goede te doen en in de flow te blijven. Dat is het leven. Soms gaat dit geheel onbewust en kom je er bijvoorbeeld achter dat een dag niet sporten heeft geresulteerd in de hele maand niet sporten. En soms is er gewoon even geen ruimte voor. Het is aan jou om je vervolgens bewust te worden van je gedrag en gewoon, na hoeveel tijd dan ook, weer op te staan. Te beginnen. Verder te gaan waar je was gebleven. Jezelf eraan te herinneren hoe goed je je voelde toen je wel elke dag… Jezelf eraan te herinneren waarom die gewoonte zo belangrijk voor je is. Het is nooit te laat om de draad weer op te pakken. Nooit. ‘Vallen’ of falen is niet het probleem. Dat doen we allemaal, elke dag. Het probleem is dat je het vallen ziet als een reden om niet meer op te staan en verder te gaan. Je gaat jezelf verhalen vertellen in je hoofd dat het allemaal geen zin meer heeft, je voelt schaamte, haalt jezelf naar beneden en raakt zo in een negatieve spiraal. Het is op dat moment veel makkelijker om maar gewoon op te geven en terug te vallen in oude gewoonten die je helemaal niet dienen maar wel heel comfortabel voelen. Opstaan vraagt moed, kracht en een hele hoop zelfcompassie. Jij verdient die zelfcompassie. Blijf jezelf eraan herinneren dat je ook maar gewoon mens bent en dat je je best doet. Blijf jezelf eraan herinneren dat je het verdient om je goed te voelen en dat je het verdient om te blijven proberen. Zelfcompassie is de sleutel om goede gewoonten te blijven volhouden, niet zelfkritiek. 



    Foto: Unsplash

    Willemijn

    Sinds zes jaar op een reis naar zichzelf. Schrijven is haar levenswerk, inspireren het liefste wat ze doet. Ze droomt ervan om in de toekomst in Australië of Amerika te wonen, houdt van stille zondagochtenden, zonsopgangen, de natuur, mensen, persoonlijke ontwikkeling, zichzelf in het diepe gooien, boeken verslinden, angsten aangaan, de lente en de herfst, koffiedates en van betekenis kunnen zijn in de wereld.

  • lekker lezen

    Geef een antwoord

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *